Bloggen vraagt niet alleen veel tijd, maar ook veel inspiratie. Het is een never-ending story, en elke post opnieuw moet je een onderwerp verzinnen waarover je nu weer je kennis of mening kunt delen. Veel professionele bloggers ervaren hier moeilijkheden mee. Ze beginnen enthousiast aan hun blog, maar na een tijdje raakt de put met inspiratie leeg. In dit blogbericht krijg je 6 tips voor een oneindig vat vol inspiratie.
- voor je begint: bepaal je blogthema’s
- vraag blogtips aan familie of vrienden
- vraag raad aan de zoekmachine
- houd vragen van klanten bij
- noteer elk nieuw blogidee voor je het weer vergeet
- beperk elk blogbericht tot één enkel onderwerp
Voor je begint: bepaal je blogthema’s
Zo goed als elke blog heeft één of meerdere thema’s. Als copywriter blog ik over copywriting onderwerpen. Vooraleer ik mijn eerste blogbericht schreef, ging ik even zitten nadenken over de thema’s waarover ik zoal zou willen schrijven. Dit was wat uiteindelijk uit de bus viel:
- algemene copywritingtips
- bloggen
- webteksten
- taaltips
- content
- marketing
Dit zijn stuk voor stuk thema’s die gelinkt zijn aan mijn activiteiten als copywriter.
Doordat ik op voorhand thema’s heb bepaald, heb ik nu duidelijke kapstokken waaraan ik mijn blogberichten kan ophangen. Die kapstokken geven richting, en als je de richting al weet, is de kans groter dat je op je bestemming aankomt. Met andere woorden: als je al weet over welke thema’s je wilt bloggen, is de kans groter dat je geschikte onderwerpen vindt.
Vraag blogtips aan familie of vrienden
Zijn de mensen in je omgeving nieuwsgierig naar je bezigheden? Waarvoor zouden zij naar je toe komen als ze raad nodig hebben? Waaraan linken ze je bedrijf?
Stel deze vraag aan familie of vrienden en je zal meteen een aantal blogideeën kunnen opschrijven.
Vraag raad aan de zoekmachine
Je wilt natuurlijk dat mensen je blog vinden. Één weg naar je blog is Google (of om het even welke andere zoekmachine). Daarom loont het zeker de moeite om zelf op voorhand eens aan Google te vragen waar jouw potentiële bezoekers nu eigenlijk zoal naar zoeken. Niet alleen weet je op die manier met welke onderwerpen je kunt scoren, bovendien zal je er ook heel wat inspiratie door opdoen.
In onderstaande afbeelding zie je hoe ik de test gedaan heb: ik typte zelf de woorden “blog hoe” in op Google. Meteen stelde Google mij zelf enkele suggesties voor, op basis van veel gebruikte zoektermen.
Aan sommige suggesties van Google heb ik niet veel, zoals de optie “hotel blog”, maar de meeste automatische aanvullingen die Google me hier voorschotelt, kunnen in de toekomst interessante blogberichten opleveren:
- blog hoeveel woorden
- blog hoe vaak
- hoe blog schrijven
- hoe blog starten
Houd vragen van klanten bij
Stelt je klant je een vraag die aan je business gerelateerd is? Dan is de kans groot dat je daar een blogbericht aan kan weiden. Veel vragen van klanten komen namelijk ook bij andere (potentiële) klanten terug. Bovendien sla je twee vliegen in één klap: je hoeft niet steeds dezelfde vraag te beantwoorden én je hebt er opnieuw een blogonderwerp bij!
Noteer elk nieuw blogidee voor je het weer vergeet
Al heb je een ijzersterk geheugen, pen en papier zal je altijd verslaan. Houd een lijstje bij met blogideeën, en houd dit zo veel mogelijk bij de hand. Op die manier kan je het op om het even welk moment aanvullen: vlak na een telefoontje met een klant, tijdens een familiefeest,… En als je dan aan je schrijftafel kruipt, kan je het lijstje raadplegen en hoef je maar gewoon een onderwerp uit te kiezen. Gemakkelijker kan bijna niet.
Beperk elk blogbericht tot één enkel onderwerp
Deze laatste tip is geen echte inspiratietip. Het is een tip om je kruit niet te snel te verschieten.
Ik kan bijvoorbeeld nog heel wat schrijven over bloggen. Toch houd ik het in dit bericht bij inspiratietips. In een ander bericht vertelde ik bijvoorbeeld al over redenen om te bloggen.
Vind je toch dat bepaalde informatie onmiskenbaar samen hoort? Dan kan je de aparte blogberichten verbinden via een hyperlink. Zo leg je gemakkelijk de link voor je blogbezoekers én blijf je toch een vat vol blogideeën.
No responses yet