Tip van de eeuw: om nieuwe klanten binnen te halen, moet je online zichtbaar zijn.
Maar is dat niet gewoon gemakkelijker gezegd dan gedaan? Hoe begin je daaraan?
Scenario 1:
Je gooit er een massa budget tegenaan. Je huurt een webdesigner in die alle nieuwste digitale gadgets op je site implementeert, je laat je webteksten schrijven door een online copywriter, adverteert op alle mogelijke kanalen met behulp van een digital marketeer, laat je eigen social media content creator de ene virale post na de andere lanceren, … en de klanten stromen binnen. Geld maakt geld.


Scenario 2:
Je roeit met de riemen die je hebt. Je past je bescheiden website een beetje aan in de hoop dat die het nu wat beter doet. Je post af en toe iets over jezelf op je socials en bent blij met elke like. Maar waar blijven de bezoekers nu?
We zijn niet allemaal multimiljonairs. Als we aan het begin van ons werkingsjaar de budgetten naast onze doelstellingen leggen, kunnen we zuchtend beginnen met schrappen.
Scenario 3: Wat is er haalbaar voor een relatief klein bedrijf, een vzw of een solo-ondernemer zonder grote budgetten? Hoe kan ook jij online zichtbaar worden voor jouw potentiële klanten?

Dit scenario, dat ik hieronder verder uitwerk, is mijn visie op hoe je als ondernemer met beperkte middelen toch online zichtbaarder kunt worden. In concrete, maar haalbare stappen.
Inhoud
- Casus: Wat als je niet aan de voorwaarden voor online zichtbaarheid voldoet?
- De eerste stap naar online zichtbaarheid: zet je website op punt
- Stap 2: Bepaal hoe je jouw website zichtbaar wilt maken
- Stap 3: Je bestaande cliënteel helpt mee je zichtbaarheid te vergroten
- Het zichtbaarheidsplan: Hoe kan jij online zichtbaarder worden in haalbare en betaalbare stappen?
Casus: Wat als je niet aan de voorwaarden voor online zichtbaarheid voldoet?
Een tijdje geleden hielp ik een niet nader genoemde vzw om voor hen Google Grants op te zetten.
Google Grants is een solidariteitsproject van Google, waarbij vzw’s gratis advertentiebudget ontvangen.
Het komt erop neer dat die vzw gratis en voor niets op Google Ads mag adverteren – het kost je enkel wat tijd om de advertenties goed op te zetten en te onderhouden.
Tof, zo gratis zichtbaarheid! Alleen verliep het bij deze vzw niet zoals gehoopt. De advertenties waren opgesteld volgens de regels van de kunst, en toch kwamen er maar geen vertoningen binnen.

Lag het aan de zoektermen? Aan de biedstrategie? Aan het budget?
Nee, daar was niets mis mee:
- De zoektermen die we voor deze advertenties kozen, worden niet super veel ingetikt in de Google zoekbalk, maar wel voldoende. Alleen werd de advertentie er niet mee getriggerd.
- Het budget dat een vzw via Google Grants krijgt, is hoog. Zo hoog dat budget geen probleem vormde.
- Doordat budget geen issue was, konden we hoog bieden op onze zoektermen. Met onze biedstrategie was dus ook niets mis.
Wat was dan wel het probleem? Wel, de advertentieprestaties leden onder … de kwaliteit van de website!
Het is iets dat je vaak terug ziet komen bij vzw’s, verenigingen, ondernemers, solo-entrepreneurs, … die zich niet professioneel laten begeleiden bij het maken van hun website. Op hun website staat vanalles en nog wat, maar de essentie is niet duidelijk.
Leuk dat je goed weet weer te geven wat je visie is. Leuk dat je toont hoe, wat, waar en wanneer je in de pers bent verschenen. Maar wat is het nu precies dat jullie doen? Concreet? In termen die Jantje, Pietje en Mieke zouden gebruiken als ze naar jullie op zoek zouden gaan zonder te weten dat jullie bestaan?

Dát ontbrak bij de vzw uit onze casus. De website gebruikte niet dezelfde termen als de advertenties. En als je adverteert op termen die je niet op je website gebruikt, dan vindt Google je niet geloofwaardig genoeg. Als Google niet gelooft dat de internetgebruiker met jouw advertenties verder geholpen wordt, dan zullen jouw advertenties ook niet getoond worden.
Wil je toch proberen te adverteren zonder eerst je website onder handen te nemen? Proberen staat vrij! Gelukkig betaal je op Google Ads enkel per klik. Weinig vertoningen zal ook weinig klikken opleveren, dus veel geld zal je er niet aan verliezen.
Maar wel tijd en energie, en dat betekent ook wat.
Want aan het einde van de rit … ben je geen stap vooruit.
De eerste stap naar meer online zichtbaarheid: zet je website op punt
Wat is dan wel de manier om online beter zichtbaar te worden?
Begin altijd bij het begin: zorg dat je website op punt staat. Als je een selfie trekt, check je toch ook eerst of je haar wel goed ligt?
Zo is het ook met je website. Al moet die er niet alleen maar goed uitzien …
Is je website toonbaar?
Er mooi uitzien, dat is natuurlijk een goed begin. Je wilt niet dat de bezoeker meteen vol gruwel weg klikt zodra die op je website komt.
Toonbaar betekent niet …
- Alle nieuwste snufjes zijn aanwezig.
- Alle afbeeldingen zijn met een prachtige camera getrokken en/of zorgvuldig gestileerd door een professional.
Toonbaar betekent wel …
- Er zit een duidelijk volgbare structuur in je website. De belangrijkste pagina’s (en alleen de belangrijkste pagina’s) zijn snel bereikbaar via een menu.
- Je huisstijl is herkenbaar in je site. Stijl is een kwestie van smaak, dus niet iedereen zal er misschien even enthousiast over zijn, maar je identiteit wordt er wel herkenbaar door.
- Je website maakt duidelijk wat je doet en voor wie je het doet.
Spreekt je website potentiële klanten aan in hun eigen taal?
Denk nog even aan de casus van hierboven: de advertenties van de vzw gebruikte de woordenschat die potentiële klanten ook gebruiken als ze naar de diensten van die vzw op zoek waren. Alleen … die woordenschat kwam nergens terug op de website van de vzw. Die stond vol zelf uitgevonden termen, vakjargon (taal die alleen de insiders kennen), realisaties.

Wat je potentiële klant vooral wil weten, is of jij hem of haar kan helpen in zijn of haar zoektocht. Wat je precies allemaal kan doen om je bezoeker ervan te overtuigen dát jij dat kan, is voer voor een ander artikel. Er bestaan namelijk heel wat psychologische principes die jou hiermee kunnen helpen. Maar als je alvast begrijpt dat je wel écht de taal van je klant moet spreken om die klant aan te spreken, dan is dat al heel wat.
Is je website effectief?
Oké, je ‘haar ligt goed’ en je spreekt de taal van je klant, maar dat betekent nog niet meteen dat je ook succes hebt bij je websitebezoekers. Daarvoor ontbreekt nog één schakel: is je website ook effectief? Als jij met je website mensen wilt overtuigen om met jou in zee te gaan, dan is het niet voldoende dat ze geëntertaind worden op die website. Nee, je websitebezoekers moeten overtuigd worden.
Ook hiervoor bestaan verschillende psychologische principes. Ik noem er maar enkele:
- Toon jouw meerwaarde aan de hand van social proof. De mening van anderen is voor je potentiële klant veel meer waard dan jouw (soms loze) beloftes.
- Benoem het als jouw dienst of product bijna uitgeput is: het principe van schaarste kan je bezoeker sneller over de streep trekken.
- Vraag een redelijke (maar eerlijke) prijs voor wat je aanbiedt: een te lage prijs schaadt de waargenomen waarde van je product. If you ask peanuts, they think you’re a monkey.
Maar los van die psychologische principes moet je het vooral eenvoudig maken voor je bezoeker om klant van je te worden. Hoe gemakkelijk kan je bezoeker contact met je opnemen? Moet hij daarvoor zelf op zoek naar die ene contactpagina? Of geef je hem doorheen de verschillende pagina’s van je website regelmatig de kans om contact op te nemen zodra hij er klaar voor is?
Vind je het moeilijk om zelf je website lanceerbaar te krijgen? Dat is niet onlogisch:
- Het is moeilijk om je pet van aanbieder af te zetten en de pet van potentiële klant op te zetten. Denk maar aan dokters met hun Latijnse terminologieën of garagisten met hun onbegrijpelijke autotermen.
- Jij hebt niet gekozen om te doen wat je doet omdat je goed bent in duidelijke websites bouwen.
Dan is het misschien toch een goed idee om een professionele tekstschrijver om hulp te vragen. Neem contact op, dan bekijken we samen wat er voor jou nodig én haalbaar is.
Stap 2: Bepaal hoe je jouw website zichtbaar wilt maken
Je website verbeteren levert je natuurlijk niet automatisch meer zichtbaarheid op. Mensen krijgen je website namelijk pas te zien wanneer ze erop terecht komen. En dat gebeurt zelden zomaar. Daar moet jij actie voor ondernemen.
Er zijn verschillende manieren om mensen naar jouw website toe te leiden:
- Maak offline reclame voor je website (via visitekaartjes, een sticker aan je raam of auto, flyers/folders, een advertentie in de krant of andere gedrukte pers, een persbericht dat wordt opgepikt, …).
- Laat mond-tot-mondreclame z’n werk doen (of geef het met gerichte acties een duwtje in de rug – meer daarover in stap 3 hieronder).
- Wees actief op social media en leid je volgers op regelmatige basis naar relevante landingspagina’s op je website.
- Zet in op SEO en bereik internetgebruikers die via Google op zoek zijn naar die dingen die jij aanbiedt.
- Adverteer online en krijg websitebezoekers voor je geld.
Hieronder ga ik dieper in op de drie laatstgenoemde methodes: social media, SEO en advertising.
Vergroot je zichtbaarheid via social media
Voor sommige ondernemers is social media hét kanaal bij uitstek om een fanbase uit te bouwen. Social media vragen echter een grote tijdsinvestering: uit het oog betekent hier niet zelden uit het hart. Grote bedrijven hebben hier daarom vaak aparte teams voor. Zij houden zich bezig met het creëren en posten van content en met het opvolgen van reacties op de verschillende social media-kanalen. Een hele klus, waar je als kleine ondernemer al snel in verdrinkt. Toch kan social media ook voor jou werken. Ik raad het aan …
- als je door wat je doet automatisch over veel geschikte content beschikt. Een klant van mij is bijvoorbeeld goudsmid. De producten die zij maakt (juwelen) vormen een gouden😉 voorraad van mogelijke posts: ze toont ermee wat ze doet en wat haar klanten kunnen verwachten. Maar begrijp me niet verkeerd: ook voor haar vraagt het heel wat werk om haar socials te onderhouden: bij elke post hoort namelijk een persoonlijk verhaal, dat zij zorgvuldig en met veel emotie neerpent. Elk juweel moet bovendien op een mooie manier in beeld gebracht worden, en dat doet zij allemaal zelf.

- als je van nature graag over je bezigheden vertelt. Wat je graag doet, gaat vaak vanzelf. Bovendien spreekt jouw authenticiteit je volgers aan. Dubbele win: je doet het graag én je boekt er succes mee.
- als je veel tips te delen hebt met je volgers. Mensen krijgen graag nuttige tips, daar willen ze je gerust voor volgen.
Wat ik afraad? Op social media zitten als je niets te vertellen hebt. Dan kan je je tijd beter ergens anders aan besteden.

SEO: beland hoog in Google en trek meer websitebezoekers aan
Nog een route voor mensen die vanalles te vertellen hebben: trek websitebezoekers aan door hoog te scoren in de zoekmachines. Dat doe je door in te zetten op SEO (search engine optimization), bijvoorbeeld door een SEO blog bij te houden. Zo’n SEO blog bestaat uit artikels (of blogberichten) die geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoektermen.
Die zoektermen zijn:
- relevant voor wat jij te bieden hebt (en trekken dus websitebezoekers aan die ook écht klanten kunnen worden)
- populair bij het online zoekpubliek (en zorgen dus effectief voor websiteverkeer)
- minder populair bij de online aanbieders (en zijn dus realistisch om hoog op te scoren)
Ook SEO blogs zijn tijdrovend. En is er wel garantie op succes? Het internet staat namelijk al vol informatie, dus wie zegt dat jouw blogberichten beter zijn dan al wat er nu al bestaat? Net daarom is het belangrijk om in jouw SEO blog écht iets te zeggen te hebben. Maak geen kopie van wat er al is. AI kan dit anno 2025 veel sneller dan jij ooit zal kunnen. En Google is het eerlijk gezegd ook een beetje moe om het hele wereldwijde web af te zoeken naar de nieuwste kloon van wat er al duizend keer gezegd werd.
Wat scoort dan wel? Authentieke content. Dit artikel is daar een voorbeeld van: dit is geen lijstje van stappen die je overal terugvindt. Deze drie stappen om online zichtbaarder te worden, zijn gebaseerd op mijn persoonlijke inzichten als online copywriter en digital marketeer. Je vindt ze nergens anders op deze manier terug. En dus vormen ze een meerwaarde op wat er nu al op het web te lezen valt. Google houdt van meerwaarde. Ik houd persoonlijk ook van meerwaarde. En jij als internetsurfer? Jij hoogstwaarschijnlijk ook.

De kunst van SEO bloggen is dus om …
- de zoekwoorden te selecteren waar jij op gevonden wilt worden,
- op basis van die zoekwoorden authentieke content te schrijven die een meerwaarde vormt op wat er al online staat.
Ben je zelf geen goede schrijver? Dat is geen schande. Een SEO copywriter kan jouw blogberichten voor jou schrijven. Maar hoe kan dat dan nog authentiek zijn, vraag je je af? Nou, dit is hoe ik als SEO tekstschrijver te werk ga:
- op basis van gerichte vragen over het onderwerp van je blogbericht haal ik de pieren uit je neus. Uit jouw neus, inderdaad, want jij bent de kenner én de bezitter van authenticiteit.
- En die pieren, die tover ik dan om in een SEO blogbericht dat zowel de zoekmachine als je websitebezoeker interesseert.
Zin om samen te werken? Boek gerust een kennismakingsgesprek!
Online adverteren als snelweg naar meer websitebezoekers
Heb je minder tijd en/of krijg je graag directe ROI (return on investment) voor het geld dat je besteedt? Dan kan je ook via online advertenties meer zichtbaarheid verwerven voor je website.
Goed gekend zijn de advertenties op Google (Search Engine Advertising of SEA). Die advertenties krijg je te zien als je bepaalde zoekwoorden intypt in de zoekmachine. Ben je op zoek naar een nieuwe koffiezet? Dan krijg je advertenties van koffiezetapparaten te zien.

Iedere social mediagebruiker kent ook de advertenties die je op de verschillende kanalen om de oren vliegen. Adverteer je op social media, dan mik je op een doelpubliek met bepaalde kenmerken waarvan je denkt dat zij geïnteresseerd zullen zijn in je aanbod. Jonge mama’s bijvoorbeeld, als je een speelgoedwinkel hebt, of alleenstaanden als je jouw nieuwe dating app aan de man wilt brengen.
Naast deze twee bekendste voorbeelden van advertenties bestaan er ook nog andere vormen, maar daar ga ik in dit artikel niet verder op in.
Wil jij adverteren? Denk dan goed na op welk kanaal je het best terecht kan. Een uitgebalanceerde mix van verschillende kanalen kan natuurlijk ook. Ikzelf raad mijn klanten bijvoorbeeld meestal aan om voor merkbekendheid op social media aanwezig te zijn: zo kan je bepaalde doelgroepen, die misschien zelfs nog niet weten dat ze je nodig hebben, toch al even laten weten dat je bestaat en wat je voor hen kan betekenen. Als het aanbod concreter wordt, adverteer dan liever op Google: mensen die specifiek naar een bepaald product of een bepaalde dienst op zoek zijn, ontdekken daar dat jij hen verder kan helpen. De kans dat zij effectief tot actie overgaan, is veel realistischer. De resultaten zijn bij SEA dan ook tastbaarder dan bij social media advertenties.
Als je ervoor kiest om te adverteren, zorg dan zeker …
- dat je advertentie aanspreekt
- dat je advertentie duidelijk maakt wat je te bieden hebt
- dat de webpagina waar de advertentie naar verwijst (de landingspagina), afgestemd is op de advertentie.
Stap 3: Je bestaande cliënteel helpt mee je online zichtbaarheid te vergroten
Websitebezoekers trekken websitebezoekers aan. Dat is zoals met social media posts: hoe populairder je post, hoe meer mensen hem te zien zullen krijgen. Een belangrijke factor waarmee Google bepaalt of je website interessant genoeg is om weer te geven, is de populariteit van die website. Daarom groeit het aantal bezoekers vaak exponentieel. Veel bezoekers maken je website zichtbaarder, en meer zichtbaarheid zorgt voor meer bezoekers. Plots werkt je website eigenlijk voor jou.
Net daarom is het interessant om ook de mensen die je website al kennen, niet te vergeten. Als zij regelmatig terugkomen naar je website, dan is dat voor Google een signaal dat je je websitebezoekers iets te bieden hebt. Vergeet deze (trouwe) bezoekers dus niet!
Er zijn verschillende manieren om oude websitebezoekers terug te laten komen:
- Geef je bezoekers de kans om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Via e-mailmarketing leid je oude bezoekers regelmatig terug naar je website.
- Terugkerende klanten zijn ook terugkerende bezoekers. Je kan hierop inspelen met speciale kortingsacties voor oude klanten.
- Je kan ook op andere manieren gebruik maken van je trouwe klanten: mond-tot-mondreclame heb je niet altijd in de hand, maar met een affiliate systeem (waarbij een klant korting krijgt op een volgende aankoop als hij nieuwe klanten aanbrengt) kan je dit wel een beetje sturen.
En tot slot: houd je website up to date, met regelmatig nieuwe testimonials bijvoorbeeld, die tonen dat je ook vandaag nog wat te bieden hebt. Ook hiervoor kan je je klantenbestand aanspreken.

Het zichtbaarheidsplan: Hoe kan jij online zichtbaarder worden in haalbare en betaalbare stappen?
Haalbaar en betaalbaar, dat klinkt alsof je compromissen moet sluiten. In zekere mate is dat natuurlijk ook zo – je zal als kleine ondernemer of kleine vzw nooit zo zichtbaar zijn als de grote spelers op de markt. Hun marketingmiddelen zijn nu eenmaal veel hoger.
En toch mág je ook als kleine speler op de markt dromen van meer zichtbaarheid. Het komt er gewoon op neer om de middelen die je hebt, goed (nuttig) te investeren. Om dat te doen, start je best met een plan.
Het zichtbaarheidsplan dat ik in dit artikel voorstel, omvat drie grote fasen:
- Fase 1: zorg dat je website klaar is voor de zichtbaarheid
- Fase 2: verhoog je online zichtbaarheid en trek nieuwe websitebezoekers aan
- Fase 3: maak gebruik van je bestaande klanten om nog meer zichtbaarheid te verwerven
Elke fase is essentieel om zo zichtbaar mogelijk te worden, maar ook de volgorde waarin je de verschillende stappen zet, is verre van random:
- Als je meteen meer volk naar je website trekt, maar je website spreekt haar bezoekers niet aan of stimuleert hen niet om actie te ondernemen, dan zijn dit verloren bezoekers. Zij zullen je niets opleveren.
- Wil je meteen je bestaande klanten of websitebezoekers inzetten om de zichtbaarheid van je website te vergroten? Dat kan zeker helpen, maar doordat die klanten je website exponentieel kunnen laten groeien, loont het meer om eerst en vooral in te zetten op andere manieren van zichtbaarheid. Alle klanten die je daardoor bereikt, zullen je inspanningen in fase 3 dubbel en dik de moeite maken.
Toch wil je natuurlijk hier en nu resultaat als je investeert in online zichtbaarheid. Gewoon je website upgraden (fase 1) zorgt niet onmiddellijk voor meer bezoekers (maar wel voor betere bezoeken). Daarom kan je er altijd voor kiezen om vanaf het begin van je inspanningen met een deel van je middelen (tijd of geld) zichtbaarheid te kopen. In de meeste gevallen raad ik hiervoor adverteren aan, omdat dit de snelste resultaten geeft. Adverteren alleen is echter zelden voldoende, omdat de zichtbaarheid die advertenties met zich meebrengen, vluchtig is. Een gezond zichtbaarheidsplan verliest de lange termijn niet uit het oog.

Je merkt het al, hoewel de drie fasen van het zichtbaarheidsplan vastliggen, bestaat er geen standaard plan dat voor iedereen ideaal is. Alles hangt af van je beginsituatie, je doelstellingen op korte en op lange termijn, de boodschap die je uitdraagt, de middelen die je nu en in de toekomst kunt vrijmaken, enzovoort. Wil jij vrijblijvend feedback over hoe een zichtbaarheidsplan er voor jou zou kunnen uitzien? Plan een kennismakingsgesprek in of stuur me een bericht.